About places & food! Thank you for dropping by. Regards, Zharm Muhamad

Saturday 13 December 2014

Nasi Kandar Sedap dan Murah di Bangsar: Anuar Fish Head Curry Corner

Hello everyone,

Post hari ini tentang makanan kegemaran rakyat malaysia iaitu nasi kandar. Sebut pasal nasi kandar mesti dalam kepala terus terbayang Penang kan. Penang merupakan pengeluar nasi kandar yang paling popular kot. Antara nasi kandar yang femes kat Penang termasuklah Line clear, Beratur, Kayu Nasi Kandar dan Hameediyah. Selain Penang sebenarnya negeri-negeri lain pun ada juga nasi kandar yang terkenal antaranya di Ipoh dengan Nasi Ganja atau Vanggey nya, di Shah Alam dengan Nasi Hakim dan macam-macam lagi, di Kuantan dengan Restoran Alif dan banyak lagi nasi kandar di negeri2 lain di Malaysia ni. Kalau dah kat negeri2 lain pun banyak apatah lagi kat KL ni betoi dak.

Nasi Kandar Hameediyah di Penang

Nasi Kandar di Ali Maju Sri Rampai
Jadi hari ni aku nak review pasal satu kedai nasi kandar yang rare sebab kedai dia cuma sebuah gerai di tepi jalan tapi orang ramai sampai beratur lah terutamanya time lunch break. Kedai nasi kandar ni namanya ialah Anuar Fish Head Curry Corner dan terletak di Bangsar Lucky Garden berdekatan dengan Restoran Syed Bistro. Aku baru tau nama dia bila aku nak tulis blog ni. Lol. Aku pernah makan kat sini 2-3 kali jugak. Dan hari ni buat ke sekian kalinya aku makan lagi sekali. Lepas solat jumaat aku nak hantar syada ke ofis dan kitorang decide nak makan dulu. Fikir punya fikir mula2 ingat nak pergi makan kat Nirwana Maju tapi macam malas nak pusing2 cari parking so kitorang pun decide untuk ke kedai rare ni je. Tapi kat sini pun susah jugak parkingnya nasib lah kitorg dapat senang pulak hari ni. Menu kat kedai ni simple je. Ade kari kepala ikan,ayam goreng, sotong goreng,ikan goreng dan sayur taugeh. Aku beratur untuk ambil makanan sementara Syada pula duduk cop meja. Meja kat sini memang selalu penuh. Kadang2 kita kena kongsi duduk dengan orang lain atau pun bungkus je. 
Pengunjung beratur untuk ambil makanan
Setiap kali makan kat sini aku tak pernah ambil lauk lain selain ayam goreng dan sotong. Lol. Jadi hari ni pun menu sama jugak. Aku punya lauk ayam, syada punya lauk sotong yang mana akhirnya aku jugak yang habiskan semuanya. Hehe. Air pulak kitorg minum teh o ais. Aku tak pasti ade air lain ke tak kat sini tapi selalunya memang aku akan order air suam atau teh o ais je. Apa yang istimewa kat kedai ni ialah lauknya yang boleh dikategorikan sedap jugak. Karinya memang menyengat sampai melekat di jari tapi jangan risau ada sabun dekat sinki. Ayam goreng dan sotong goreng memang sedap lain dari yang lain. Taugeh aku tak tau sebab aku tak makan sayur. Kari kepala ikan dia aku tak pernah try tapi dari apa yang aku baca kat blog lain diorang kata sedap jugak. Dan yang paling best harga dia sangat murah tak jumpe kat tempat lain. Nasi kandar kan selalunya mahal. Mostly kalau nasi dan ayam goreng je aku rasa paling murah mungkin rm4 kot. Tapi kat sini nasi dan ayam goreng hanya berharga rm3. Aku masa mula2 try dulu pun macam tak percaya. 2 orang makan sekali pergi bayar rm6. Whattt? Why so murah? Lol. Tapi itulah hakikatnya even kat KL masih ada lagi kedai yang murah. Mungkin ownernya nak buat amal jariah juga kot. Selain berniaga mungkin dia juga nak bersedekah. Total makanan kami hari ini ialah rm16. Mahal sket lah sebab ambil sotong 2 ekor sekali ngan nasi rm11. Lagi rm5 ialah nasi+ayam goreng dan 2 teh o ais. Murah kan? 



Kalau korang nak try boleh lah berkunjung ke kedai rare ni yang terletak di tepi jalan di bawah pokok di belakang restoran syed bistro di Bangsar Lucky Garden. Kalau tak tau Syed Bistro kat mana die terletak di belakang2 Restoran Mahbub. Selamat mencuba dan ceritakan pengalaman korang pula. Have a good day:)

Update: Aku dah try kari kepala ikan kat sini beberapa kali. Memang terangkat. Tapi pastikan makan ramai-ramai sebab kepala ikannya sangat besar. Harga bermula dari serendah rm20 bergantung pada size dan jenis ikan. Ada ikan siakap, merah, kerapu dan macam-macam lagi. Dan yang bestnya masa bulan puasa haritu kami sempat ke sana untuk bungkus kari kepala ikan, taukenya Anuar siap bagi free beberapa ketul ayam goreng. Semoga beliau dimurahkan rezeki. Hehe

3 comments: